Klantendatabase: ontvang gratis tot 4 offertes
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Adressen voor uw communicatiecampagnes : Koopgids

Onze meest gelezen artikelen in Adressen voor uw communicatiecampagnes

Vind al onze artikelen in Adressen voor uw communicatiecampagnes

Uw bedrijf draaiende houden impliceert dat u zich op de economische markt moet handhaven. Uw bestaande klanten in de watten leggen is echter niet voldoende,  u moet actief op zoek naar nieuwe potentiële doelgroepen! Dit kunt u onder andere doen door middel van een adressenbestand te gebruiken voor uw mailings, telefonische benadering etc.

 Adressenbestand

Een adressenbestand kopen of huren?

Wanneer u op zoek gaat naar klanten databases heeft u twee financieringsopties. U kunt de databases zowel kopen als huren. Beide opties hebben vaak andere doeleinden:

KOPEN

HUREN

  • Als u meerdere campagnes plant
  • Als u een eenmalige actie plant
  • Als u voldoende heeft aan een goedkope, algemene database met veel adressen
  • Als u een specifieke doelgroep wilt samenstellen

Verder hangt alles af van welke doelgroepen u op welke manier wil bereiken, welke kenmerken zij moeten vertonen, of u een eigen bestaande database wil integreren etc. 

Welk type adressenbestand heeft u nodig?

Welk type database heeft u nodig?Richten uw campagnes zich tot de B2B-groep, dan moet u uitmaken hoeveel informatie u wenst over de gezochte bedrijven en moet u ook de gepaste sectoren uitkiezen.

De B2C-groep kunt u enkel op een doeltreffende manier bereiken als u een database gebruikt die u naast adresgegevens ook de juiste kenmerken bevat (socio-demografisch, interesses, lifestyle, aankoopgedrag…).

Misschien heeft u een samengestelde database nodig met gegevens afkomstig uit meerdere bronnen of overlappen de B2B- en B2C-doelgroepen elkaar.

Wat is voor u het beste adressenbestand en wie is de beste leverancier?

Eigenlijk heeft elk bedrijf een database op maat nodig. Daarom dient u eerst een grondige analyse te maken van welke doelgroep u wilt bereiken en de kenmerken bepalen. Is het uw betrachting om een afspraak vast te leggen met de juiste contactpersoon van een bedrijf, wilt u uw producten/diensten aan een particulier verkopen? Wilt u een campagne voeren met reclamefolders per post of per e-mail of wilt u een telefonische actie?

Makers van adressenbestanden

  • Kleine of middelgrote bedrijven kunnen populaire software downloaden zoals MS-Access die te integreren is met MS-Word of Excel en zo hun eigen klantenbestand aanleggen.
  • Grote bedrijven kunnen gebruik maken van SQL Server 2012 om zelf aan de slag te gaan met een eigen relationele database waarin de gegevens op een logische, efficiënte manier in tabellen worden georganiseerd, die onderling met elkaar verbonden zijn.
  • Gespecialiseerde bedrijven gebruiken diverse technologieën en systemen om gegevens op te halen uit diverse bronnen. Zo stellen zij databases samen die geschikt zijn voor diverse gebruikers, die hieruit hun eigen selectie volgens de beoogde doelgroepen kunnen maken.
  • Ook overheidsdiensten, parastatalen, partnergroepen stellen zelf databases samen die ze te koop/te huur aanbieden.

Extra services: planning, uitvoering en opvolging van campagnes

Een goede leverancier van databases kan zich perfect inleven in de filosofie van uw bedrijf. Hij kan u helpen om concreet uw idee voor een campagne te realiseren:

  • Bij het opstellen van een mailing, brochure of brief kan hij adviseren over de inhoud en de grafische vormgeving (evenwicht tussen beeld en tekst, relevante, samenhangende inhoud met niet overdreven veel tekst, zoveel mogelijk gepersonaliseerd)
  • Hij kan samen met u overleggen welke tijdstippen geschikt zijn voor verzending van drukwerk, e-mails, nieuwsbrieven, reclamefolders enz…
  • Hij kan instaan voor de direct-mail- of e-mail-verzending
  • Sommige firma’s bieden callcenter diensten aan en bellen uw prospecten uit de database aan de hand van een gerichte vragenlijst
  • Responseverwerking kan u veel vertellen over wat u met uw campagne bereikt heeft. Uw leverancier kan u rapporten/statistieken bezorgen over de reacties van uw doelgroep, over de (mislukte) verzendingdetails, de openings- en doorklikpercentages met identificatie etc.

Wat kost een adressenbestand ?

Hoe eenvoudiger de database, hoe minder deze zal kosten. Maar u moet vooral uw doelstellingen voor ogen houden en zien welke resultaten u kan boeken. Het is meestal interessanter om een beperkte, specifieke database samen te stellen met de juiste kenmerken van uw doelgroep. Eventueel kunt u gebruik maken van extra aangeboden diensten.

 Hoe meer adressen u afneemt, hoe goedkoper de prijs wordt. Verschillende offertes leveren prijsverschillen op tussen € 0,02 en € 0,20 voor het gebruik van een B2B-adresbestand met bedrijfsnaam, straat, nummer, postcode, gemeente, telefoon, fax, BTW-nummer, rechtsvorm en de belangrijkste activiteitensector

Mag u zomaar iedereen reclameboodschappen sturen?

Dit mag u niet. De Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kent duidelijke regels en richtlijnen voor het gebruik, kopen, huren en maken van databases om de persoonlijke levenssfeer van de consument te beschermen.  De exacte regels kunt u vinden op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens.