Klantendatabase: ontvang gratis tot 4 offertes
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Adressen voor uw communicatiecampagnes : Adresbestand particulieren

Leestijd: 3 min

Om nieuwe klanten aan te treken kan een bedrijf baat hebben bij het aankopen van een adresbestand met gegevens van particulieren. We spreken in dit geval van een B2C-bestand, waarbij B2C staat voor 'business to consumer'. Het is belangrijk dat u zich houdt aan de regels voor het versturen van geadresseerd drukwerk. Daarbij staat voorop dat het voor de particulier transparant moet zijn met wie hij of zij te maken heeft en waarvoor de gegevens van de particulier gebruikt worden. Het aankopen van een adresbestand bij een vertrouwde instantie is derhalve van belang.

 Adresbestanden

Welke gegevens kunt u verkrijgen?

Als u als bedrijf een adressenbestand met gegevens van particulieren aanschaft dan is er een aantal standaardwaarden die opgenomen zijn in dit bestand. Dit betreft de volgende basisgegevens:

  • naam;
  • adres.

Daarnaast bevat een B2C-gegevensbestand doorgaans de volgende aanvullende informatie:

  • telefoonnummer;
  • e-mailadres.

Deze aanvullende gegevens liggen erg gevoelig in verband met de privacywetgeving. U mag niet zomaar particulieren een e-mail sturen, zonder dat zij hiervoor specifieke toestemming hebben gegeven. Ook met het bellen van particulieren bent u gebonden aan regels. Indien de particulier opgenomen is in het bel-me-niet-register, dan mag u geen contact opnemen voor commerciële doeleinden. Inden u dus een adresbestand aanschaft, dan is het belangrijk dat deze enkel gegevens bevat van particulieren die toestemming hebben gegeven gecontacteerd te worden via telefoon en e-mail.

Adresbestand en segmentatie

Als u contact op wilt nemen met particulieren door middel van een direct mailing of via telefoon of e-mail dan is segmentatie het sleutelwoord. U wilt er zeker van zijn dat uw boodschap met belangstelling wordt ontvangen en daarom wilt u graag van te voren weten of uw prospecten mogelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst.

Voor welke doeleinden kunt u een adresbestand gebruiken?

De doeleinden waarvoor u een adressenlijst kunt gebruiken is in de eerste plaats afhankelijk van de samenstelling ervan. Bevat de lijst alleen NAW-gegevens dan kunt u de lijst benutten voor een direct mailing. U kunt de lijst dan tevens gebruiken om uw bestaande bestand met adressen uit te breiden. Beschikt u tevens over informatie zoals een telefoonnummer en e-mailadres, dan kunt u uw potentiële klanten ook bellen of hen via e-mail benaderen. Als u weet in welke producten of diensten de prospecten geïnteresseerd zijn, dan kunt u hen een aanbod op maat doen. Des te meer informatie u over iemand heeft, des te gerichter u een aanbieding kunt doen en des te hoger de conversie zal zijn.

Welke bedrijven kunnen baat hebben bij een B2C-gegevensbestand?

Bedrijven die zich specifiek richten op particulieren kunnen veel baat hebben bij een adresbestand van particulieren. Als een adressenlijst bijvoorbeeld gegevens bevat van mensen die hebben aangegeven interesse te hebben in beveiliging in en om het huis, dan zal dit een interessante lijst zijn voor een beveiligingsbedrijf. Een online kledingwinkel gespecialiseerd in kleding voor kinderen zal weer gebaat zijn bij een lijst met gegevens van jonge ouders. Zo is er voor ieder bedrijf dat zich op particulieren richt wel een reden te bedenken waarom zij baat zouden hebben bij een B2C-adresbestand.