Klantendatabase: ontvang gratis tot 4 offertes
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Adressen voor uw communicatiecampagnes : Direct mailing, wetgeving aankoop adressenbestanden

Leestijd: 2 min

Indien u een direct mailing wilt verzenden naar een groot aantal potentiële klanten dan kunt u adresbestanden aankopen. Dit kan een effectieve manier zijn om uw klantenbestand te vergroten. De aankoop en de verzending van uw direct mailing is echter wel aan een aantal regels gebonden, die in de wet vastgelegd zijn. Het is belangrijk dat u hiervan goed op de hoogte bent, aangezien u geen problemen wilt krijgen met uw mailing of het aangekochte adressenbestand.

 Direct mailing

Wat is een direct mailing?

Om de wetgeving rondom een directe mailing goed te kunnen begrijpen is het noodzakelijk om eerst helder te hebben wat een dergelijke mailing  nu eigenlijk is. Een direct mailing heeft allereerst het kenmerk dat deze direct gericht is aan de prospect, dus met naam en eventueel adresgegevens. De prospect ontvangt deze mailing als het ware persoonlijk van de afzender. We spreken in dit geval ook wel van 'gepersonaliseerde reclame' via:

  • post;
  • e-mail;
  • sociale media

Drie belangrijke regels

De regels rondom het verzenden van direct mailings zijn vastgelegd in de privacywet. U mailing moet aan drie belangrijke voorwaarden voldoen.

  1. Toestemming. Als u een mailing gaat versturen heeft u te maken met verwerking van persoonsgegevens. Hiervoor zijn strikte regels opgesteld. De ontvanger van de boodschap moet toestemming hebben gegeven voor de ontvangst van de mailing. Indien dit niet het geval is, mag u in principe geen gepersonaliseerde mailing verzenden naar de betreffende prospect. Er is hierin wel een tweedeling te maken. Bij mailings per post wordt toestemming van de ontvanger geadviseerd. Bij het verspreiden van uw boodschap via e-mail of SMS is de toestemming verplicht. Indien u de privacyregels schendt kan u dit op een boete komen te staan.
  2. Een relevante relatie. Als er een relevante relatie bestaat tussen u en de ontvanger van uw boodschap, dan is het toegestaan om een mailing te verzenden. Dit geldt bijvoorbeeld als u een bestaande klant een aanbieding per post verstuurd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlengen van een contract of een aanvullende service op een aangekocht product. Bedenk goed dat bij het doen van een nieuwe aanbieding, ook hier dan weer toestemming gewenst of zelfs verplicht is (e-mail en SMS).
  3. Een afgewogen belang. In sommige gevallen is het toegestaan dat u zonder toestemming contact opneemt per post of via e-mail. Dit kan bijvoorbeeld bij het vragen naar feedback met betrekking tot een bepaald product of een bepaalde dienst of bijvoorbeeld bij een tevredenheidonderzoek. Let op! In de privacywet is vastgelegd dat er bij handel in adressen nooit sprake kan zijn van een afgewogen belang.

Maak een bewuste keuze

Ga bij het kiezen van een leverancier voor uw adresbestanden goed na of de adressen zijn verkregen op een wijze waarbij voldaan wordt aan de privacywetgeving. Indien dit niet het geval is en u verstuurt een direct mailing zonder de vereiste toestemming, dan kan dit leiden tot vervelende problemen. De ontvanger van de mailing kan een melding van spam doen en u riskeert een boete van de OPTA. Maak dus een bewuste en verstandige keuze.