- Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.
- Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.
- Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.
- Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.
Zoekmachineoptimalisatie : Koopgids
Onze meest gelezen artikelen in Zoekmachineoptimalisatie
Vind al onze artikelen in Zoekmachineoptimalisatie
Als uw bedrijf actief is op het internet, dan heeft u vast wel eens gehoord van de begrippen SEO en SEM. Waar staan deze begrippen nu eigenlijk precies voor en wat houden ze in?
Wat is SEO en SEM?
SEO en SEM zijn beide Engelse afkortingen die ook gebruikt worden in de Nederlandse taal om het zelfde begrip te duiden.
SEO = Search Engine Optimization SEM = Search Engine Marketing
SEO richt zich op het optimaliseren van uw website voor zoekmachines. Tegenwoordig is het van vitaal belang om met uw website goed gevonden te worden in zoekmachines en dan met name in Google. Ruim 90% van de mensen raadpleegt bij hun zoektocht naar een product of dienst via het internet eerst Google. Het is bedrijven er dan natuurlijk veel aan gelegen om bovenaan, of hoog, in Google zoekresultaten te staan. Dit kan door middel van betaalde advertenties (dit valt onder SEM), maar ook door het optimaliseren van uw website. Het is ten eerste belangrijk dat de juiste teksten en woorden te vinden zijn op uw website en dat er voldoende andere websites naar uw website verwijzen. Daarnaast is het nog van belang een aantal aanpassingen of toevoegingen op uw website door te voeren.
Waar SEO zich richt op de natuurlijke zoekresultaten binnen Google, zijn er ook betaalde mogelijkheden om bovenaan te staan op bepaalde zoekopdrachten, dit valt onder SEM. Dit kan door middel van het advertentieprogramma Google Adwords. Binnen dit programma kunt u zelf een campagne aanmaken of kunt u een campagne op laten stellen door een specialist. U advertenties worden binnen de zoekresultaten van Google getoond en per keer dat een internetgebruiker op uw advertentie klikt, betaalt u een bepaalde vergoeding.
Het voordeel voor uw bedrijf
Het voordeel voor uw bedrijf van SEO en SEM is duidelijk. U krijgt meer bezoekers naar uw website en deze bezoekers zijn ook nog eens geïnteresseerd in uw product of dienst, want zij hebben gezocht met zoektermen die terug komen op uw website. Met SEO en SEM haalt u dus potentiële klanten naar uw website.
Zelf doen of uitbesteden
Als u enige kennis heeft van SEO en SEM dan kunt u dit zelf voor uw website doen. Vooral kleinere ondernemers verdiepen zich vaak in de basics van SEO en SEM en proberen zelf een aantal dingen uit. Het voordeel is dat u zelf de controle heeft over de optimalisatie en promotie van uw website.
Goede SEO en SEM vereist echter wel specifieke kennis en kan, vooral in de eerste maanden, veel tijd kosten. Het is daarom ook aan te raden beiden door een specialist te laten verzorgen. Als u goede afspraken maakt met een ervaren marketingbureau dan wegen de kosten vaak ruim op tegen de uiteindelijke baten.
Een cursus volgen
Als u toch graag de SEO en SEM voor uw website zelf wilt doen, dan kunt u een cursus gaan volgen. Er zijn verschillende online cursussen te vinden op het internet en er zijn ook voldoende cursussen op locatie. Vaak leert u in enkele lessen al de basisprincipes van SEO en SEM en kunt u snel aan de slag met het optimaliseren van uw website binnen de zoekmachineresultaten.
Wat zijn de kosten?
- Zelf optimaliseren
Bij het zelf verzorgen van de SEO en SEM van uw website dient u er ook rekening mee te houden dat de uren die u hier insteekt niet besteed kunnen worden aan andere werkzaamheden. Deze uren leveren u dus een inkomstenderving op, wat u kunt beschouwen als een kostenpost. Het volgen van een cursus kan vaak al voor een bedrag zo rond de € 200.
- Uitbesteding
De prijzen van het uitbesteden van SEO en SEM kunnen vrij ver uiteen liggen. Bedrijven hanteren ook verschillende werkwijzen. Zo zijn er specialisten die werken op basis van no cure no pay, maar daarbij is het uiteindelijke bedrag dat u dan moet betalen vaak wel hoger. Ook zijn er specialisten die werken met een uurtarief, uiteenlopend van € 25 tot € 75.