Internet marketing : Ontvang gratis meerdere offertes!
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Zoekmachineoptimalisatie : Website optimalisatie: welke opties?

Leestijd: 3 min

De bedoeling van uw bedrijfswebsite is dat internetgebruikers hem snel vinden, bij voorkeur zo hoog mogelijk in de zoekmachine-rankings, en dat ze omver worden geblazen door de vormgeving, de gebruiksvriendelijkheid en de informatie waarnaar ze op zoek waren. Bent u zelf zo’n witte raaf met een enorme technische en grafische bagage en schrijverstalent of vertrouwt u liever op professionele experten die dat voor u realiseren? 

Website optimalisatie

Welke elementen zijn belangrijk voor website optimalisatie?

Een website bouwen kan u een beetje vergelijken met een huis bouwen: u heeft een goede architect, goede aannemers en onderaannemers nodig. Soms vindt u die allemaal onder één dak, maar u kunt ook aparte experten uitzoeken voor de drie belangrijke pijlers: structuur, grafische vormgeving en tekstuele inhoud van uw website.

Apart of samen uitbesteed: het totale plaatje moet achteraf wel kloppen. Alle opbouwende elementen moeten op elkaar afgestemd zijn voor een samenhangende optimalisatie.

Met het oog op een optimalisatie die 100% aansluit bij uw specifieke behoeften, moet u vooraf uw activiteiten duidelijk omschrijven, definiëren wie en wat u wilt bereiken met uw website, welke informatie u erin wil zetten en welke belangrijke sleutelwoorden u wilt integreren.

 

De webprogrammeur, de webdesigner en de SEO-copywriter

  • De programmeur ontwerpt de structuur met een logisch, gebruiksvriendelijk navigatiemenu en een hiërarchische indeling van de mappenstructuur. Hij denkt toekomstgericht zodat de directories intact blijven als u later meer pagina’s wilt. De vuistregel is dat uw belangrijkste inhoud liefst in drie muisklikken gevonden moet worden. Bij zoekmachines scoren dieper liggende pagina’s veel minder - zij prefereren websites met een ‘platte structuur’.
  • De webdesigner is de lay-out-specialist, die ook op details let zoals het formaat van de knoppen, kleurinvulling, strategische plaatsing van knoppen en afbeeldingen, typografie en fontgebruik.
  • De SEO-copywriter  bouwt zijn teksten op rond relevante sleutelwoorden, met de nodige synoniemen en afleidingen, die goed gespreid worden over strategische plaatsen op alle pagina’s, in titels en tussenkopjes, als onderschriften en liefst ook in URL’s (gestructureerde naam met een stukje unieke gegevens zoals het unieke adres om een webpagina te lokaliseren). Geef de voorkeur aan statische URL’s die de mappenstructuur weergeven en er professioneler uitzien. Ze worden ook vaker aangeklikt dan slordig uitziende dynamische URL’s. Een adequate optimalisatie zorgt voor goede linkbuilding rond interne en externe links en de koppeling aan sociaalnetwerksites.
  • Zodra uw website online staat, is een efficiënte opvolging nodig, die aan de hand van analyse-software nagaat hoe uw website scoort bij zoekmotoren en gebruikers. U ontdekt ook welke knoppen, teksten of calls-to-action succes hebben en bijdragen aan een hogere conversie. Door deze hulptools kan u op tijd ingrijpen en uw content aanpassen of elementen die niet goed scoren vervangen door alternatieven.

 

Professionele website optimalisatie maakt het internetgebruikers makkelijk

  • Goed geselecteerde keywords en/of combinaties maken uw site sneller vindbaar op een goede positie in de zoekmachineresultatenlijsten.
  • Een goed geoptimaliseerde landingspagina toont uw bezoeker de informatie die hij zoekt en overtuigt hem te doen wat u wilt dat hij doet: een contactformulier invullen, zich abonneren, kopen…
  • De weg naar het doel moet kort en duidelijk zijn: vermijd ingewikkelde betalingsprocedures of vraag geen overbodige informatie als er formulieren moeten ingevuld worden.
  • Overdrijf niet: te veel keuzemogelijkheden verwarren de websitebezoeker en te veel afbeeldingen leiden zijn aandacht af.

 

Zelf doen, een specifieke vakspecialist of een all-in-one bedrijf engageren

  • Wilt u alles zelf doen, dan zal u dat veel tijd en moeite kosten, ook al beschikt u over de nodige kennis.
  • Voor elk onderdeel iemand anders engageren is een optie, maar een all-in-one oplossing houdt meestal in dat binnen hetzelfde bedrijf verschillende specialisten zich met de respectievelijke taken bezighouden, maar perfect op elkaar afgestemd zijn. Bij deze laatste oplossing is er minder kans op foute communicatie.
  • Prijsafspraken maakt u ofwel per opdracht, u kunt maandabonnementen aangaan of de klus per uur uitbesteden.