Internet marketing : Ontvang gratis meerdere offertes!
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Zoekmachineoptimalisatie : Wat is Google AdWords?

Leestijd: 3 min

Er zijn twee manieren om internetgebruikers de weg te doen vinden naar uw website. Ofwel brengt hun zoekopdracht hen bij uw website via de niet betalende organische zoekresultatenlijst ofwel klikken zij op uw betaalde advertentie, die u via Google AdWords heeft gelanceerd.

 Google AdWords

Wat is Google AdWords?

Naast de mogelijkheid om uw website gratis te laten verschijnen in de zoekresultatenlijst, biedt Google ook de mogelijkheid om aan online advertising te doen. SEA (Search Engine Advertising)  of zoekmachine-adverteren kan u op een slimme manier doen, zodat uw website snel gevonden wordt dankzij een opvallende advertentie die enkele uren nadat ze gemaakt is meteen op een goed zichtbare plaats op de eerste zoekresultatenpagina prijkt. Dit advertentieprogramma heet Google AdWords.

U bouwt uw advertentie op rond goed gekozen zoekwoorden, die uw bezoeker naar de juiste landingspagina leidt, en u kunt duidelijk uw doelgroep afbakenen en uw advertentie wereldwijd, nationaal of lokaal tonen. Per bezoeker die op uw advertentie klikt, betaalt u een vooraf bepaald bedrag per klik. Het is eigenlijk een soort veilingsysteem, waarbij u enkel betaalt als u resultaat boekt. Als Google uw advertentie echt relevant vindt, dan krijgt u een plaatsje helemaal bovenaan in de Top 3, boven de organische resultaten. De andere advertenties staan altijd rechts.

 

Hoe voert u een AdWords advertentie-campagne?

  • U meldt zich gratis aan en maakt een account aan.
  • U stelt een dagbudget van minimaal 10 euro vast, dat u op elk moment kan aanpassen.
  • U kunt zelf een bedrag voorstellen dat u per klik wil betalen – dat is minimaal € 0,01 per klik. Voor veel gezochte thema’s kan u echter wel eens 5 tot 10 euro per klik betalen, zoals bijvoorbeeld ‘hypotheekleningen’.
  • Gebruik bij de opmaak van uw advertentie relevante zoekwoorden, die bij voorkeur ook in de landingspagina zitten. De AdWord Zoekwoordplanner kan u daarbij assisteren en ook om uw eerste advertenties op te stellen krijgt u desgewenst hulp. Als u meerdere advertenties publiceert is het belangrijk een logische campagnestructuur aan te houden. U kunt op uw advertenties altijd aanpassen.
  • U beslist of uw advertentie op nationaal of regionaal op Google Search of op Display Netwerk komt te staan.
  • U kunt al uw opties op elk ogenblik wijzigen, uw overeenkomst onderbreken of stopzetten.
  • De betalingsmodaliteiten zijn eenvoudig: u betaalt met uw kredietkaart, Bancontact of per overschrijving.
  • Google biedt de nodige tracking tools (zoals Google Analytics) die u in overzichtelijke statistieken en rapporten informatie geven over bezoekers, zoekwoordenrelevantie, conversie…

 

Betaal minder voor uw advertenties door goede optimalisatie

Google beloont u als u kwalitatief hoogstaande advertenties maakt met relevante zoekwoorden. Wanneer u een hoge kwaliteitsscore krijgt, daalt uw CPC (Cost per Click). Aan de hand van drie variabelen wordt bepaald welke positie uw advertentie krijgt: de advertentieopmaak, de prijs per klik (PPC) en de kwaliteitsscore.

 

Uitbreidingen en hulptools om uw AdWords-campagne te versterken

  • Google Shopping Tool:

Dit kan een handige optie zijn voor de detailhandel. Via je AdWords-account kan u via deze service snel en simpel productvermeldingen in de zoekresultatenlijsten promoten en zo winkelende internetbezoekers naar uw website leiden. Dit is vooral locatiegebonden interessant en ook voor internetgebruikers met mobiele apparaten.

  • Callout-advertentie-extensies:

Met maximum 25 karakters kan u met deze ‘highlight’-extensies extra informatie aan uw AdWord-advertentie toevoegen, om bijvoorbeeld een promotie op bijzonder verkoopargument te benadrukken.

  • AdWords Express:

Deze eenvoudige versie (GAE) van Google AdWords is vooral handig voor Horecabedrijven, retailers, markthandelaars, dienstverlenende bedrijven op de lokale markt. Google bepaalt zelf zoekwoorden voor u op  basis van de door u geselecteerde categorie en fysieke locatie.

  • AdWords Editor:

Met deze gratis tool en geavanceerde zoekfunctie kan u heel eenvoudig een groot aantal veranderingen aanbrengen aan uw advertentiecampagne en tegelijk diverse onderdelen van uw account, advertentiegroepen en campagnes bekijken.