Nieuwe zoekopdracht :
Wij raden u aan :

Producten en diensten

Artikel

Offertes

Een webshop: aandachtspunten

Wie zijn concurrenten de baas wil blijven weet hoe belangrijk het is om zijn producten niet alleen fysiek aan te bieden maar om dat ook online te doen. Sommige bedrijven verkopen zelfs uitsluitend via een webshop en vermijden daardoor zware investeringskosten in dure winkelpanden en verkooppersoneel. Lees hier meer over de aandachtspunten en opties.

Webshop

Webshop: uw productenaanbod op het internet

Net als een fysieke winkel heeft ook uw webshop een etalage die klanten moet lokken en overtuigen om te kopen. Zorg ervoor dat u met één oogopslag vertelt wat uw aanbod inhoudt. Een dynamische productvoorstelling is essentieel: de omschrijving op de pagina’s moet meteen duidelijk maken welke categorieën u aanbiedt met een overzichtelijke opsomming in subcategorieën. Wie met toonaangevende merken werkt, kan deze troef handig uitspelen en daarvan extra blikvangers maken. Daarbij is de hulp van een vakspecialist beslist nodig, want dat is een tijdrovende en technisch niet zo eenvoudige klus. Besteed de nodige aandacht aan mooie foto’s en voldoende productinformatie.

 

Een webshop met extra modules

De etalage van de pagina is natuurlijk nog maar het begin. Denkt u ook aan de volgende stappen:

  • Zorg dat de betalingsmogelijkheden eenvoudig en vlot werken en bied meerdere opties aan: pinpas (iDEAL), kredietkaarten (Visa, MasterCard), PayPal…)
  • Een soepele ingebouwde administratiemodule neemt u veel werk uit handen. U kunt opteren voor een klantenbestand, voorraad- en retourbeheer, het bijhouden van bestellingen, facturen, offertes, een tool om promoties en kortingen aan te bieden. Met een goed CMS (Content Management System) beheert u zelf alle gegevens op een gebruiksvriendelijke manier.
  • Een contactformulier waarmee klanten een gratis offerte kunnen aanvragen bezorgt u meteen nieuwe klantengegevens.
  • Maak het klanten gemakkelijk: ze moeten snel en eenvoudig kunnen navigeren, de foto’s van de artikelen kunnen vergroten en met één klik artikelen in hun winkelmandje deponeren.
  • U kunt terugkerende klanten een eigen account laten aanmaken waarmee ze hun bestellingen zelf kunnen opvolgen.
  • Stimuleer klanten om cadeaubons te geven.
  • U kunt verzendmethodes ter beschikking stellen (PostNL, MyParcel…) en een track&trace-link koppelen aan bestellingen.
  • Overweeg Affiliate Marketing door te verwijzen naar vergelijkingswebsites.
  • Vergeet niet de verkoopsvoorwaarden en leveringstermijnen duidelijk te vermelden.
  • Een responsive webshop zorgt ervoor dat klanten op hun mobiele apparaten een even duidelijke weergave van de artikelen krijgen als op de webwinkel.
  • Het invullen van de pagina’s maakt meestal deel uit van een basispakket met een onbeperkt aantal artikelen als u zelf foto’s aanlevert. Dat geldt voor een webshop in één taal. Wilt u ook in het buitenland de markt veroveren, dan zal u een extra bedrag betalen per bijkomende taal, maar dat valt meestal wel mee.

 

Webshop:hoe wint u het vertrouwen van nieuwe klanten?

  • Hoe meer informatie men kan lezen over uw bedrijf, hoe beter. Ook voldoende specificaties over de producten is belangrijk. Denk daarbij aan herkomst, afmetingen, gewicht, kleur, gebruikstips, verpakking, materiaal, etc.).
  • Wie zich aansluit bij een gekende branchevereniging en een keurmerk kan voorleggen maakt snel een goede indruk. Meer informatie over keurmerken kan u lezen in een apart artikel.
  • Koppel uw webwinkel aan socialmediasites, waar klanten positieve reacties en reviews kunnen lezen of zelf plaatsen.
  • Als uw webwinkel vlot werkt, vermijdt u dat klanten afhaken vanwege ‘te ingewikkeld’. Integendeel, ze zullen graag opnieuw naar uw webshop terugkeren.
Begin met uw offerteaanvraag Websiteontwikkeling
Geef uw mening