Telefoonrekening: ontvang gratis tot 4 offertes
Telefoonrekening: ontvang gratis tot 4 offertes

Mobiele telefonie : Mobiel internet voor uw bedrijf?

Leestijd: 3 min

Geen enkel bedrijf werkt nog zonder mobiel internet, maar in functie van uw beroepsactiviteiten of sector kan u de interessantste optie kiezen uit verschillende formules. Zowel als klein zelfstandig bedrijf, KMO of multinational kan u flink besparen als u de juiste keuze maakt.

 Mobiel internet

Oplossing voor kleine bedrijven of eenmanszaken

Waarschijnlijk bent u het beste af met een combipakket dat al uw telecommunicatie bundelt (smartphone, pc, tv…) en dat aanvullend de mogelijkheid biedt om het volume van uw mobiel dataverkeer op te trekken. Een journalist zal waarschijnlijk meer buitenshuis surfen dan de bakker die elke dag in zijn atelier werkt.

U of uw werknemers kunnen op verplaatsing ook online via snelle en veilige Wi-Fi Hotspots die de grote telecomleveranciers verspreid over België en de hele wereld aanbieden, meestal gekoppeld aan een abonnement. Via een applicatie maakt u een toegangsaccount aan, waarna u vanop uw smartphone, tablet of pc inlogt met een paswoord. Soms kunt u met een kredietkaart ook een tijdskrediet kopen.

Mobiel internet voor KMO’s of grote bedrijven

Sommige operatoren adviseren grote bedrijven op maat en bieden mobiele internetbundels voor gedeeld nationaal gebruik. Dit is een ideale en praktische oplossing voor wie veel werknemers (meer dan 30 is wel de voorwaarde) in dienst heeft, ook als het verbruik of het type mobiele toestellen sterk varieert. Iedereen kan op verplaatsing werken elk type toestel. Individuele bundels per werknemer zijn verleden tijd. U heeft slechts één volume nodig voor uw hele mobiele vloot.

Bovendien krijgt u een aantal handige extra’s ter beschikking:

  • De roaming-opties blijven onveranderd en overschrijden in Europa nooit het standaardtarief.
  • U kunt perfect uw mobiele datavolume beheren, waar en wanneer u wilt via een speciale applicatie. Met één  klik heeft u een volledig overzicht van het verbruik aan oproepen, berichten en internetvolume.
  • U kunt per sms meldingen ontvangen over het dataverbruik in binnen- en buitenland.
  • U kunt een surflimiet (des)activeren via de klantendienst of accountmanager, waardoor u vooral in andere Europese landen verrassingen vermijdt.
  • Enkele providers staan toe dat u binnen Europa de roaming-actie activeert bij een andere Europese operator, die u rechtstreeks factureert.
  • Bij sommige operatoren verleent een ‘intranet’-formule vanop elke locatie toegang tot al uw bedrijfsapplicaties (CRM, ERP, SCM…).
  • Door het grote aantal mobiele gebruikers en het toenemende dataverkeer kan de bandbreedte onder druk komen te staan. Daarom kan het erg belangrijk zijn dat aan bedrijven met kritieke applicaties (zoals de veiligheids- of gezondheidssector) prioriteit worden toegekend voor mobiel dataverkeer. Zo blijft bedrijfskritieke informatie altijd beschikbaar.
  • Voor het buitenland bestaan aparte tariefpakketten voor groepsgebruik.

Hoe zit het met de fiscale aftrekbaarheid?

Wanneer u of uw werknemer enkel voor beroepsdoeleinden uitsluitend bedrijfstoestellen gebruikt waarbij alle kosten via het bedrijf gefactureerd worden, is er geen discussie. Alle kosten voor mobiel dataverkeer zijn fiscaal aftrekbaar.

Voor vrije beroepen en kleine zelfstandigen wordt wel eens gekozen voor de forfaitaire aftrek. Dan mag u zonder gedetailleerde bewijzen een bepaald aftrekbaar percentage inbrengen als beroepskosten (meestal 75%) en wordt het overige percentage als privégebruik beschouwd. Dit wordt meestal streng gecontroleerd door de fiscus en de RSZ.

Werknemers van grotere bedrijven die hun eigen apparatuur gebruiken maken best klare afspraken: ofwel wordt hun privéfactuur duidelijk opgesplitst, ofwel betaalt de werkgever een forfaitair maandelijks bedrag dat het beroepsgebruik dekt, gebaseerd op de realistische waarde van de functie van de werknemer.