Nieuwe zoekopdracht :
Wij raden u aan :

Producten en diensten

Artikel

Offertes

IP-Centrex: externe oplossing met IP telefoon

Kort samengevat staat IP-Centrex voor gebundelde telefoniediensten waarvoor u gebruik maakt van een gehoste telefooncentrale bij een telecomprovider. U heeft geen fysieke telefooncentrale of apart telefonienetwerk binnen uw bedrijf nodig, enkel een IP telefoon per post. De gebruikers van een IP-Centrex-centrale worden bij de provider als het ware ‘gecatalogeerd’ als een aparte groep die gebruik kan maken van speciale diensten.

IP telefoon

Hoe werkt het ?

Met behulp van een SIP-signalering wordt het telefonieverkeer over een IP-datanetwerk overgebracht. SIP (Session Initiation Protocol) is een standaard signaleringsprotocol dat een communicatie (spraak, video, instant messaging) tot stand brengt tussen twee apparaten.

De opties:

  • U kunt eventueel uw bestaande telefoontoestellen behouden en ze met behulp van een adapter ook als IP telefoon gebruiken.
  • Het enige dat u nodig heeft is een goede breedbandverbinding (SDSL/ADS/glasvezel) waarover u logisch gezien al beschikt voor uw computernetwerk.
  • Voor een eenvoudige IP-Centrex-centrale kunt u de software gemakkelijk zelf installeren via de handleiding die u aangeboden krijgt. U krijgt een IP-adres dat u opnieuw kan configureren en via de extensions kunt u IP telefoons toevoegen.
  • Grote bedrijven krijgen assistentie via de provider of via de leverancier waar de IP-telefoon wordt aangekocht.
  • Systemen en diensten worden aan elkaar gekoppeld:
    • uw telefonie kan met de MS-Outlook-applicatie geassocieerd worden
    • u kunt telefoneren vanuit uw adresboek of vanuit een e-mailadres
    • u kunt een teleconferentie starten vanuit de bedrijfsagenda en iedereen wordt  vooraf telefonisch verwittigd

 

Voor welke bedrijven is IP-Centrex geschikt?

Deze gehoste telefooncentrale biedt vooral voordelen voor het MKB. De eenvoudigste installaties zorgen ervoor dat u over enkele SIP-accounts beschikt, waarmee u zich met een gebruikersnaam en paswoord bij de online-telefooncentrale kunt aanmelden met uw IP-telefoon of een softphone applicatie. U kunt 1 of meer nationale of internationale oproepnummers koppelen aan de online-telefooncentrale.

  • Voor een klein bedrijf volstaan meestal 3 SIP-accounts en 2 SIP-kanalen (virtueel kanaal waardoor u een gesprek kunt voeren).
  • Bedrijven tot een 30-tal werknemers vinden interessante oplossingen bij alle grote fabrikanten, meestal voor 25 extra SIP-accounts en 10 SIP-kanalen om 10 gesprekken tegelijkertijd te voeren.

Enkele belangrijke marktspelers bieden centrales aan geschikt voor bijna 100 digitale interne kanalen en bij elk merk bestaat de mogelijkheid om achteraf uit te breiden.

 

Welke functies biedt een IP-Centrex-telefooncentrale?

In de eerste plaats dient u voor uw bedrijf de juiste technische keuzes en werkprocessen op een rijtje te zetten en in functie daarvan bepalen welke opties voor u interessant zijn.

Standaard krijgt u bijna altijd volgende zaken aangeboden:

  • Groepsnummer
  • Extern en intern bellen
  • U kunt onderling telefoneren via verkorte nummers
  • IVR: uw automatische receptionist zorgt voor de juiste directe doorschakeling, (bvb. door een keuzemenu aan te bieden – ‘druk 1 voor Nederlands, druk 2 voor Engels…’)
  • Nummerherhaling
  • U kunt teleconferenties organiseren
  • U kunt het systeem koppelen aan eigen diverse (kantoor)diensten of diensten aangeboden door de providers
  • De bereikbaarheid kan eindeloos worden uitgebreid:  werknemers kunnen thuis werken en zijn te bereiken via GSM of smartphone, PC, tablet, per SMS of e-mail, via video-calls etc.

 

Tarieven en aanbieders

De providers bieden tarieven aan die een stuk voordeliger zijn dan die voor de klassieke telefoniecentrales. Deze tarieven zijn gebaseerd op het aantal SIP-accounts en het aantal SIP-kanalen. Gemiddeld betaalt u via een maandabonnement € 1,25 vanaf 3 SIP-accounts en € 2,00 vanaf 2 SIP-kanalen en krijgt u een korting bij een groter aantal. Eventueel betaalt u een supplement voor extra diensten. 

Grote callcenters kunnen gebruik maken van open-source-platformen zoals Asterisk of Trixbox.

Bij sommige providers kunt u ook de IP-telefoons aankopen of huren, maar u kunt dit ook zonder hun tussenkomst.  Om de beste tarieven te vinden kunt u het beste verschillende offertes vergelijken. 

 

Begin met uw offerteaanvraag Telefooncentrale
Geef uw mening