Mobiele telefonie : Internet voor bedrijven
Om een internetabonnement te vinden dat perfect aansluit bij de behoeften van uw bedrijf dient u bij de zoektocht stil te staan bij een aantal punten. Wat is bijvoorbeeld het volume dat u nodig heeft? Wat voor behoeften heeft u op het gebied van telefoon gebruik, vast en mobiel?
Internet voor bedrijven: het volume
Het volume dat u nodig heeft hangt logischerwijs af van het aantal werknemers dat gebruik zal maken van het zelfde netwerk. Maar het volume hangt ook af van de services die u wilt gebruiken, zoals IP telefonie, fax, een website opbouwen etc. Een KMO met minder dan 50 werknemers zal minder volume gebruiken als een bedrijf met 200 werknemers, maar bedrijven van de zelfde omvang zullen ook niet altijd het zelfde volume nodig hebben. De activiteiten van het bedrijf staan bij deze keuze centraal.
Gegarandeerd volume
Bij bepaalde internetabonnementen voor bedrijven kan er voor een gegarandeerd volume worden gekozen. Dit betekend dat de internet provider een gegarandeerd internetvolume levert onder alle omstandigheden. Dit is voor bedrijven die voor hun zaken afhankelijk zijn van het internet een goede optie. Echter bedrijven die minder afhankelijk zijn van internetgebruik kunnen voldoen met een ongegarandeerd volume waarbij altijd de beste verbinding mogelijk wordt bewerkstelligd.
Asymmetrische of symmetrische verbinding
Zoals u heeft kunnen lezen in het artikel over het verschil tussen ADSL en SDSL bestaat er een verschil tussen asymmetrische en symmetrische breedbandverbinding. Asymmetrische (ADSL) verbinding biedt een hogere downloadsnelheid dan uploadsnelheid aan en is geschikt voor kleine bedrijven. Wanneer u meer gebruik zult maken van upload dan is een symmetrische (SDSL) verbinding meer geschikt.
SDSL biedt een internetverbinding die geschikt is voor intensiever gebruik dan ADSL en is hierdoor geschikt voor grotere bedrijven. SDSL biedt een symmetrische verbinding: de download- en uplaodsnelheid zijn gelijk.
ADSL | SDSL | VDSL/VDSL2 | Glasvezel | |
Voor wie? | (Zeer) kleine bedrijven | KMO’s met gemiddeld verbruik | Grote KMO’s | KMO en grote bedrijven |
Volume |
|
| ||
Voordelen |
| |||
Nadelen |
|