Mobiele telefonie : Internet voor bedrijven: van provider veranderen
U wilt van internet provider of internetverbinding veranderen? Bij de zoektocht naar de juiste oplossing voor uw bedrijf kunt u soms verloren raken in de hoeveelheid informatie. Wij geven u hier 5 tips om tekening mee te houden.
Het contract: waar moet u op letten?Om verassingen te voorkomen doet u er goed aan om het contract dat u afsluit nauwkeurig na te lopen. De volgende punten zijn voornamelijk van belang: 1) De beschrijving van het aanbod en de services 2) De tarieven 3) De facturatie methode 4) Hulp bij storing 5) Duur contract |
1. Voor welke verbinding komt u in aanmerking?
Ten eerste is het van groot belang om te bekijken voor welk soort internetverbinding u in aanmerking komt. Dit houdt in dat er moet gekeken worden naar de capaciteit van uw kabel en welke verbinding deze aankan. Bijvoorbeeld ADSL, SDSL of VDSL. Dit hangt af van het soort kabel en de afstand tot de centrale. Telecom providers kunnen deze test voor u uitvoeren en deze is in de meeste gevallen gratis.
2. Het juiste abonnement kiezen voor uw bedrijf
De volgende stap is het kiezen van uw zakelijke internet abonnement. Het belangrijkste is dat dit abonnement voldoet aan de behoeften en eisen van uw bedrijf. Het volume, het type verbinding, de duur van het contract, de prijs van het abonnement en extra mogelijkheden voor telefonie zullen hierbij de hoofdrol spelen. U leest meer over de aandachtspunten bij het maken van een goede keuze in het volgende artikel. Wanneer u het juiste abonnement heeft gevonden rest u enkel het tekenen van het contract bij uw nieuwe provider!
3. Materiaal en installatie
Wellicht beschikt u over een technische dienst die de installatie van de nieuwe internetverbinding op zich kan nemen. U kunt echter ook een installateur van uw nieuwe telecomprovider laten komen voor de installatie ter plaatse. Doorgaans zit hier een (kleine) installatiekost aan vast, afhankelijk van de werkzaamheden. U informeert hier best naar bij de provider.
4. Opzegtermijn
De opzegtermijn kan per provider verschillen. Wanneer u wilt opzeggen dient u dien doorgaans schriftelijk door te geven bij de telecomprovider. Het is aangeraden om deze stap te volgen, ook wanneer uw abonnement afloopt of geen opzegtermijn kent. U vind de voorwaarden doorgaans op de website van uw provider.
5. Van provider veranderen
Wanneer u van internet provider veranderd heeft u, wanneer u een abonnement heeft met telefonie, de optie om uw vaste en mobiele telefoonnummers te behouden. Dit wordt aangeduid met de term nummerbehoud. Uw nieuwe provider draagt hier de zorg voor.