Telefoonrekening: ontvang gratis tot 4 offertes
Telefoonrekening: ontvang gratis tot 4 offertes

Mobiele telefonie : Bedrijfstelefonie: telefooncentrales

Leestijd: 2 min

Een telefooncentrale is een installatie die een telefoonconnectie tot stand brengt tussen de beller en gebelde. Het kan bij bedrijfstelefonie gaan om interne en externe oproepen van een bedrijf.  Er zijn tegenwoordig verschillende technologieën mogelijk om een telefooncentrale naar wens van de klant te laten functioneren. De meest recente telefooncentrales werken via IP (Internet Protocol).

 Bedrijfstelefonie

Bedrijfstelefonie: verschillende typen centrales

Telefooncentrales zijn er in verschillende soorten en maten. In deze tabel vindt een gemakkelijk overzicht van de verschillende opties voor uw bedrijfstelefonie.

Externe Telefooncentrale

Interne Telefooncentrale

IP Centrex

Analoge verbinding: PABX

VoIP - IPBX

Minicentrale

Hoe werkt het?

De centrale wordt geheel beheert door de telecomprovider. De IP Centrex centrale werkt via IP en biedt de zelfde opties als een interne centrale. 

Dit is een traditionele analoge verbinding. PABX wordt gebruikt als een privécentrale om meerdere lijnen te beheren. De centrale wordt beheer via een programma via bijvoorbeeld Windows.

VoIP werkt via IP en biedt dan ook alle mogelijkheden van telefonie via internet.

De minicentrale kan maximaal 4 telefoonlijnen verwerken en meerdere telefoontoestellen. Er kunnen meerdere oproepen tegelijkertijd worden gevoerd.

Welk materiaal?

Voor een IP centrex zijn een modem, een router en IP toestellen nodig.

Een analoge telefoonlijn, een PABX centrale en analoge telefoontoestellen.

Internet verbinding, een IPBX centrale, softphone programma, IP toestellen.

Er zijn analoge, digitale en IP modellen beschikbaar.

Voor wie?

Vanaf tien telefoonlijnen, maar niet meer dan een twintigtal lijnen.

Van tien tot duizend telefoonlijnen.

Voor bedrijven die over een goede internetverbinding beschikken.

Kleine bedrijven (minder dan 10 lijnen).

Voordelen

Geen investering nodig voor materiaal, installatiekosten zijn laag en de centrale wordt extern beheerd.

Geen internetverbinding nodig, wanneer er een internetstoring is kunt u blijven bellen.

IP biedt voordelige tarieven, via VoIP kan eveneens video met spraak worden verstuurd.

Telefoontoestellen kunnen gemakkelijk verplaatst worden.

De minicentrale kost een stuk minder dan overige telefooncentrales. De installatie is tevens gemakkelijk. 

Kosten

Tussen €15 en €50 per lijn per maand.

Vanaf €2000 (installatie en onderhoud niet inbegrepen) .

Het materiaal is duurder en verschil in prijs aan de hand van het aantal lijnen en de gewenste functies.

Tussen €50 en €500.

Bedrijfstelefonie: het juiste keuzemenu

Het keuzemenu is een van de hoofdfuncties en een van de grote voordelen van een telefooncentrale. Via het keuzemenu kunnen bellers een eerste oriëntatie maken en in verbinding worden gebracht met de juiste afdeling of persoon. Een keuzemenu kan bestaan uit de volgende functies:

  • Het traditionele keuzemenu, met voorgeprogrammeerde keuzes, voor de beller. Door in het menu keuzes aan te geven kan de beller zijn behoeften duidelijk maken en in contact worden gebracht met de juiste afdeling of persoon
  • Een menu met een wachtwoordsysteem, bijvoorbeeld een klantennummer, waardoor de klant direct in contact wordt gebracht met de juiste contactpersoon.
  • Via nummerherkenning kan de beller worden herkend en doorgeschakeld worden naar de juiste contactpersoon of afdeling.
  • Er kan een gesproken bericht worden achtergelaten op de voicemail.
  • Het menu kan worden ingesteld, door de beller, in meerdere talen.

Het keuzemenu kan worden bestuurd via twee manieren, ofwel door de beller keuzes te laten maken via de toetsen op zijn of haar telefoontoestel, ofwel door stemherkenning.