Internet marketing : Ontvang gratis meerdere offertes!
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Zoekmachineoptimalisatie : Wat is Google Ranking?

Leestijd: 3 min

Google Ranking slaat op de rangschikkingsmethode die de zoekmachine hanteert om uw website een positie toe te kennen in de zoekresultatenlijsten. Welke criteria daarbij meetellen…. is een goed bewaard geheim. Toch circuleert op het internet de infographic ‘Google’s 200 Ranking Factors, The Complete List’ en eigenlijk mag u zich daarop best baseren.

Google Ranking

Verwar Google Page Rank niet met Google Ranking

Page Rank is een logaritmische methodiek die aan de hand van complexe formules op elke geïndexeerde webpagina een waardering kleeft, in functie van haar relevantie. De benaming verwijst niet naar ‘pagina’, maar naar een van de oprichters van de zoekmachine, Larry Page. Het toekennen van een numerieke waarde is gebaseerd op een soort ‘elektronisch stemmen’ waarbij een link van bijvoorbeeld pagina A als een ‘stem’ voor pagina B wordt beschouwd. Hoe meer links (= stemmen) een pagina genereert, hoe hoger ze in de Page Rank scoort. Page Rank is echter niet het volledige algoritme, want er zouden meer dan 200 factoren meespelen!

 

De voornaamste factoren die u een hogere positie in de Google ranking kunnen bezorgen

  • Kies een eenvoudige, niet te lange domeinnaam, die een associatie oproept met uw diensten of producten.
  • Uw extensies moeten aansluiten bij uw doelgroep. Richt u zich voornamelijk tot een Belgisch publiek, kies dan www.domeinnaam.be. Richt u zich tot een meertalig of internationaal publiek dan is www.domeinnaam.com beter.
  • Is uw website of domeinnaam heel recent? Google zal u de eerste maanden of langer ‘in quarantaine’ zetten! Geduld is dus een mooie deugd…
  • Pas goede technieken toe, gebruik liefst geen ‘flash’, frames en Javascript, want dat maakt het voor de zoekmachine moeilijk om uw websitepagina’s te vinden.
  • Een duidelijke sitemap is een pluspunt.
  • Een hiërarchische structuur met een gebruiksvriendelijk navigatiemenu overtuigen niet enkel Google om u hoger te positioneren, maar ook de internetgebruikers. Pas diezelfde structuur ook toe in URL’s. Geef elke pagina een unieke, relevante title-tag, met duidelijke koppen en tussenkoppen.
  • Schrijf interessante en relevante inhoud, doorspekt met zoekwoorden , synoniemen en afleidingen.
  • Zorg voor backlinks naar uw website, liefst vanuit websites met veel autoriteit (bvb. overheidsorganisaties). Besteed ook voldoende aandacht aan interne links.
  • De snelheid van uw website of ‘site speed’ telt ook mee: een pagina moet in minder dan 2 seconden geladen zijn!

 

Speelt Social Media een rol in Google Ranking?

Voorlopig wordt daarover bij Google met geen woord gerept en weet niemand of ze de positie in de Google-ranglijsten beïnvloeden. Waarschijnlijk maken ze nog geen deel uit van de zoekalgoritmen maar de ‘likes’, ‘shares’ en ‘tweets’ zorgen wel voor verspreiding en het delen van content, zodat er zeker sprake is van  onrechtstreekse invloed.

 

Panda, Penguin en Hummingbird

Regelmatig frist de zoekmotor zijn algoritmen op, om verbeteringen in te voeren, maar ook om malafide praktijken op te sporen en te bestraffen als mensen ongeoorloofde trucs toepassen om hoger in de zoekresultatenlijsten te geraken. Dit zijn de bekendste:

  • Google Panda:  

pakt voornamelijk content aan en bestraft o.a. keyword stuffing of het opzettelijk overdreven 

gebruik van zoekwoorden. Ook dubbel gekopieerde content van websites wordt niet  geapprecieerd.

  • Google Penguin

zoekt vooral naar irrelevante backlinks die uw website niet op natuurlijke wijze heeft verkregen, maar die u misschien heeft gekocht. Ook het verbergen van uitgaande links (= link cloaking) is niet toegelaten.

  • Google Hummingbird:

Is Google’s laatste nieuwkomer die vooral het taalaspect heeft bestudeerd. Dit algoritme probeert zoekvragen te begrijpen en pagina’s te onderscheppen die aansluiten bij de betekenis van een vraag en tegelijk ook rekening houden met de locatie. Daardoor vergroot de kans dat het antwoord op uw zoekactie al meteen op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Hummingbird is een enorme stap vooruit voor alle gebruikers en vooral ook mobiele gebruikers. Ook voor het aanbod van informatie is dit een hele verbetering.