Telefooncentrale nodig?
Ontvang snel scherpe offertes voor telefooncentrales!
  • Profiteer van de speciaal voor onze gebruikers onderhandelde speciale promoties:
    3 maanden gratis abonnement, geen installatiekosten, speciaal welkomstcadeau… of andere aanbiedingen.

  • Ontdek voor u onbekende leveranciers. Wellicht hebben ze net datgene wat u zoekt of helpen ze u voor een interessantere prijs.

  • Win tijd door uw offerteaanvragen in één keer bij verschillende leveranciers te plaatsen.

  • Als gebruiker betaalt u niets voor onze dienst.

Telefooncentrale : PBX centrale of IPBX centrale ?

Leestijd: 2 min

Er zijn verschillende manieren waarop het telefoonverkeer van uw bedrijf kan worden aangesloten op het centrale netwerk. Traditioneel is de PBX centrale, hiermee verloopt uw telefoonverkeer over een solide netwerk, dat gericht is op het transporteren van spraaksignalen. Tegenwoordig biedt het internet echter nieuwe, flexibelere mogelijkheden, ook op het gebied van telefonie. Met een IPBX telefooncentrale loopt uw telefoonverkeer via een IP-netwerk. Beide opties hebben voor- en nadelen.

 PBX centrale

Verschillen en overeenkomsten tussen een PBX centrale en een IPBX centrale

PBX centrale

IPBX centrale

Functionaliteit

Met een PBX centrale maakt u telefonisch verbinding, binnen en buiten uw bedrijf. Ook data kan worden opgeslagen en verzonden. PBX centrales bieden handige functies, zoals:

  • Voicemail;
  • Telefoonboek;
  • Doorverbinden en doorschakelen;
  • Ruggespraak;
  • Belroute;
  • Telefoonnummers met snelkeuze.

Een IPBX centrale kan alles wat een PBX centrale kan. IPBX maakt in tegenstelling tot PBX gebruik van VoIP, zodat het telefoonverkeer via de computer gaat. Op de meeste apparaten kunnen desondanks ook traditionele toestellen worden aangesloten. Een IPBX centrale is daarom flexibeler en biedt meer mogelijkheden dan een PABX centrale.

Installatie

Een PBX centrale is een apparaat dat dient te worden geïnstalleerd in uw bedrijf. Dit dient professioneel te gebeuren. Verder moet het apparaat goed worden onderhouden om een solide telefoonverbinding te kunnen garanderen. De centrale heeft twee netwerken nodig: voor spraak en voor data.

Een IPBX centrale maakt gebruik van een IP-netwerk en moet dus digitaal worden aangesloten. Digitaal telefoneren biedt meer mogelijkheden, maar heeft ook een nadeel: het IP-netwerk is oorspronkelijk niet voor spraak bedoeld, maar voor data.

Aantal lijnen

Op een PBX telefooncentrale kunnen liefst duizenden toestellen worden aangesloten.

Een IPBX biedt ruimte voor veel telefoonverkeer. Alleen de bandbreedte beperkt u.

Voor wie?

Beide centrales zijn voornamelijk geschikt voor middelgrote tot grote bedrijven (25 of meer lijnen). Dit komt voornamelijk doordat de aanschafkosten voor beide systemen redelijk hoog zijn. Kleinere bedrijven kunnen beter kiezen voor een minicentrale of een IP-centrex.

Tarieven

De PBX centrale beheert alle toestellen binnen uw bedrijf en verbindt ze met het externe telefoonnetwerk. De kosten die u betaalt zijn de kosten voor de telecomaanbieder.

In vergelijking met een PABX centrale, is een IPBX centrale veel voordeliger.

HYBRIDE - TELEFOONCENTRALES

  • Er bestaan oplossingen om een PBX-centrale om te bouwen tot een IP-PBX-centrale.
  • Heel wat fabrikanten bieden centrales aan die het toelaten om traditionele, analoge telefonie te koppelen aan innovatieve spraaktransmissie via VoIP.

Tarieven

  • De prijzen voor PBX- of IPBX- of hybride-centrales hangen helemaal af van de behoeften van uw bedrijf.  De eenvoudigste versies vindt u al rond € 300.-, maar grote bedrijven van enkele honderden werknemers mogen hier al snel twee nullen aan toevoegen.
  • De tarieven van de telecomproviders dient u echt goed te vergelijken:
    • Sommige providers bieden voordeelpakketten aan als u een gecombineerd telefonie- en internetcontract bij hen afsluit.
    • Voor het aansluiten van een fysieke centrale betaalt u een eenmalige kost of u betaalt een maandelijks huurbedrag voor een gehoste centrale.
    • Sowieso zijn de gesprekskosten via een PBX-centrale het duurst, vooral als u veel naar het buitenland belt.
    • Gesprekskosten kunnen sterk uiteenlopen, sommige providers zijn tot 3 keer duurder dan andere!