De juiste leveranciers vinden, verandert alles!

020 - 60 60 520

Klassieke telefooncentrales met veel draden, stekkers en toetsen zien we enkel nog in oude films. Wie zijn huidige bestaande installatie wil moderniseren of zich afvraagt wat de nieuwste technologieën te bieden hebben, dient beslist eerst goed de markt te verkennen.

Telefooncentrales

Welke telefooncentrales zijn er op de markt en voor wie zijn ze geschikt ?

Eerst en vooral dient u te bepalen of u een eigen, fysieke centrale wilt binnen uw bedrijf of bent u beter af als u gebruik maakt van een externe centrale via een provider? De mogelijkheden, de voor- en nadelen en hoeveel lijnen en toestellen u ermee kunt bedienen wordt toegelicht onder ‘Externe of interne telefooncentrale?

De volgende 5 artikelen nemen alle soorten centrales onder de loep en gaan verder in op uitbreidingsmogelijkheden/extra functies. Aan de hand van enkele vergelijkingstabellen worden kenmerken, functies, combinatie- en uitbreidingsmogelijkheden, voor- en nadelen op een rijtje gezet. 

Wat u alvast moet onthouden: 

  • Voor thuis en kleine bedrijven bestaan interessante analoge of digitale minicentrales of een alles-in-één-telefooncentrale. Ze zijn efficiënt en eenvoudig als u genoeg heeft aan enkele lijnen en binnenposten.
  • Voor het MKB en grotere bedrijven blijven PABX en IPBX nuttig omdat ze quasi onbeperkt kunnen worden uitgebreid.
  • De nieuwe VoIP-technologie is met rasse schreden de markt aan het veroveren omdat het eenvoudigweg met software geïnstalleerd wordt, wat uiteraard enorme kosten bespaart. Ook de gesprekskosten dalen spectaculair, en geavanceerde functies die de integratie van diverse programma’s via computer mogelijk maken dit systeem nog aantrekkelijker.
  • Wie denkt aan een externe telefooncentrale komt snel terecht bij het gehoste IP-CENTREX-systeem.

 

Is de aanschaf van een telefooncentrale duur ?

Dat hangt helemaal af van uw behoeften: hoe meer lijnen, functies en integratie met uw andere apparatuur u wilt, hoe duurder een centrale wordt. Afhankelijk van het prijskaartje kunt u beslissen of u de investering in één keer betaalt, of u de installatie zal leasen of huren.

Hoewel u bij de aankoop van een telefooncentrale altijd een garantie krijgt, is het wel verstandig om een service- en onderhoudscontract af te sluiten. Zo wordt u altijd uit de nood geholpen en geniet u een voorkeursbehandeling.

Bij de aankoop van een fysieke telefooncentrale dient u ook rekening te houden met de installatie. De eenvoudigste modellen kunt u misschien zelf installeren, maar in de andere gevallen moet dit door vakmensen gebeuren. Daarvoor betaalt u meestal een éénmalige installatiekost.

Begin met uw offerteaanvraag Telefooncentrale
Geef uw mening