Companeo - 020 - 60 60 520
Home > Handleidingen > Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid

Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid

U wilt natuurlijk dat uw gebruikers uw producten en diensten kennen! Om dit te realiseren moet uw doelgroep de naam van uw bedrijf kennen en deze met uw producten en diensten associëren. Afhankelijk van uw doelstelling en uitgangspunten treft u hieronder punt voor punt diverse marketingstrategieën aan die u helpen uw naambekendheid eenvoudig te vergroten!

1. Checklist

• Wat zijn uw bedrijfsdoelstellingen?
• Wie is de doelgroep?
• Hoe kan uw product op een rendabele wijze in de markt worden gebracht?
• Welke marketing kanalen kunt u het beste aanspreken?
• Wat kost een effectieve marketing en wat zijn de alternatieven?

2. De doelgroep

Een nauwkeurige omschrijving van uw doelgroep is de basis voor een marketingcampagne. Naast variabelen als leeftijd, sekse en welstandsklasse is het mediagebruik doorslaggevend voor het invullen van de optimale mediamix.

3. Autobelettering en lichtreclame

Maak regelmatig reclame voor uw product of dienst in media die uw prospects vaak gebruiken.
• Vergroot uw naamsbekendheid met bijvoorbeeld autobelettering, gevelreclame, lichtreclame, lichtbakken, etc.
• U kunt beter langere tijd reclame maken in één medium, dan verspreid over verschillende media.
• Maak uw reclame zo doeltreffend mogelijk.
• Denk eens aan autobelettering, uw bedrijfslogo op uw auto is professioneel en goedkoop.
• Een lichtbak op uw winkelgevel is ook relatief goedkoop en erg effectief.


4. Internet als communicatiemiddel

Met internet kan uw onderneming in een handomdraai bekender worden.
• Via media zoals banners, e-mailing of viral marketing, creëert uw onderneming meer naamsbekendheid tegen een lage prijs.
• Vergeet niet dat e-mailing of andere reclameboodschappen altijd op lange termijn werken.
• U kunt beter uw budget gericht inzetten naar een bepaalde doelgroep dan veel reclame te maken naar een grote massa.
• Onderschat ook de kracht van herhaling niet!

Wat is het doel
• Bezoek genereren op uw site.
• Een product promoten (webadvertenties).
• Klantenbinding (e-mail marketing).
• Uw naamsbekendheid vergroten.
Wat wilt u bereiken? Het doel van de campagne bepaalt de vorm van de webmarketing. De meest effectieve campagnes maken vaak gebruik van een mix van off- en online media.

De doelgroep

Beantwoord deze vragen:

• Hoe frequent gebruikt uw doelgroep internet?
• Is dat bezoek zakelijk of privé?
• Welke faciliteiten scoren hoog? Denk aan e-mail, web, zoekmachines, games of chat.

Welke sites bezoekt uw doelgroep?

Veel antwoorden op deze vragen kunt u achterhalen bij statistische sites van:

• Het CBS.
• Onderzoeksbureaus zoals EIM.
• Kijk ook eens bij uw branchevereniging en bij de Kamer van Koophandel als u business to business-lijsten zoekt.
• Voor specifieke doelgroepgegevens bent u aangewezen op marktonderzoeksbureaus.
• Ook kunt u via www.alexa.com een indicatie opvragen welke sites uw (potentiële) klanten nog meer bezoeken.

Target
Op het web kunt u uw target nauwkeurig bepalen. U bepaalt zelf de presentatie van uw boodschap:
• Op welk tijdstip.
• Hoe vaak.
• In welke regio.
Welke vorm het meest effectief is, stemt u af op het internetgebruik van de doelgroep.